PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W SIERADZY - EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
W klasach I – III obowiązuje ocena opisowa, która jest wynikiem obserwowania rozwoju dziecka, informowania go o postępach i trudnościach w nauce i stałej współpracy z domem rodzinnym. Ocenę opisową wystawia się na półrocze i na zakończenie roku szkolnego.
Redagując ocenę opisową należy uwzględnić: postępy w edukacji, postępy w rozwoju emocjonalno - społecznym i osobiste osiągnięcia ucznia.
W Szkole Podstawowej w Sieradzy do oceny bieżącej dzieci wykorzystuje się skalę ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny( istnieje możliwość stawiania '' + '' i '' - '' przy danej ocenie).
Uczeń może uzyskać oceny za:
  • · zadania domowe
  • · odpowiedzi ustne i pisemne
  • · czytanie
  • · pisanie
  • · liczenie
  • · recytacja wierszy
  • · śpiewanie piosenek
  • · testy
  • · prace plastyczno – techniczne
  • · ćwiczenia gimnastyczne
  • · aktywność na zajęciach Oceny odpowiadają następującym ogólnym poziomom osiągnięć ucznia:
    Poziom celujący (6) - Uczeń osiąga celujące wyniki w nauczaniu, jest zawsze przygotowany do zajęć, aktywny na lekcjach, chętnie wykonuje zadania dodatkowe. Jego wiedza i umiejętności w całości odpowiadają wymaganiom zawartym w podstawie programowej (lub wykraczają poza nią) na danym poziomie edukacyjnym.
    Poziom bardzo dobry (5) - Uczeń osiąga bardzo dobre wyniki w nauce, jest aktywny na lekcjach i zawsze przygotowany do zajęć. Jego wiedza i umiejętności prawie w całości odpowiadają wymaganiom zawartym w podstawie programowej na danym poziomie edukacyjnym.
    Poziom dostateczny (3) - Uczeń osiąga dostateczne wyniki w nauce, czasami zapomina zadań domowych oraz nie zawsze jest przygotowany do lekcji. Ma braki w wiedzy i umiejętnościach.
    Poziom dopuszczający (2) - Uczeń osiąga bardzo słabe wyniki w nauce, często zapomina zadań domowych i jest nieprzygotowany do lekcji. Ma duże braki w wiadomościach i umiejętnościach.
    Poziom niedostateczny (1) - Uczeń nie opanował koniecznego minimum wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej.

    SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH I –III

    W zakresie poszczególnych edukacji, oceniając osiągnięcia ucznia, stosuje się następujące kryteria :
    EDUKACJA POLONISTYCZNA

    1. CZYTANIE
    6 – czyta każdy tekst
    5 – czyta wyraziście, płynnie, ze zrozumieniem
    4 – czyta poprawnie ze zrozumieniem
    3 – czyta krótkie wyrazy, częściowo głoskując, sylabując
    2 – zniekształca, przestawia głoski, sylaby
    1 – nie potrafi czytać głosek w wyrazach.
    2. PISANIE (estetyka)
    6 – pisze bezbłędnie krótkie zdania, estetyka nie budzi zastrzeżeń
    5 – zachowuje właściwy kształt i proporcję liter
    4 – przepisuje poprawnie, estetycznie
    3 – popełnia pomyłki, kreśli
    2 - pismo niekształtne, niewyraźne, zróżnicowana wielkość liter
    1 – nie potrafi przepisać wyrazu, krótkich zdań.
    3. PISANIE (ortografia)
    6
    – pisze bezbłędnie nawet trudne wyrazy
    5
    – pisze prawidłowo, posługuje się znakami interpunkcyjnymi
    4
    – zna zasady ortograficzne, rzadko popełnia błędy
    3
    – czasami popełnia błędy, zna niektóre zasady ortograficzne
    2
    – duża ilość błędów, pisze tylko przy pomocy nauczyciela
    1 –
    robi błędy nawet przy pomocy nauczyciela.
    4.WYPOWIEDZI
    6
    – wypowiedzi rozwinięte, logiczne, bogate słownictwo
    5
    – wypowiada się pełnym zdaniem, poprawnie językowo
    4
    – wypowiada się pojedynczymi wyrazami
    3
    – wypowiada się wyrazami, nieprawidłowo gramatycznie i językowo
    2
    – wypowiada się z pomocą nauczyciela
    1
    - nie potrafi dobrać słów nawet przy pomocy nauczyciela
    5. RECYTACJA
    6
    – bezbłędnie wygłasza teksty z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa, pauz
    5
    – wygłasza teksty z zastosowaniem intonacji, czasami popełniając błędy
    4
    – wygłasza teksty poprawnie, bez intonacji
    3
    – wygłasza teksty z pomyłkami
    2
    – wygłasza teksty z pomocą nauczyciela
    1
    - nie potrafi recytować.
    6. GRAMATYKA
    6
    – bezbłędnie rozpoznaje części mowy
    5
    – samodzielnie podaje części mowy
    4
    – rozpoznaje w tekście części mowy
    3
    – myli się w rozpoznawaniu części mowy
    2
    – nawet przy pomocy nauczyciela myli się w rozpoznawaniu części mowy
    1
    - nie rozpoznaje części mowy.
    EDUKACJA MATEMATYCZNA
    1. LICZENIE

    6
    - bezbłędnie liczy nawet najtrudniejsze przykłady
    5
    – liczy biegle, pamięciowo
    4
    – liczy dobrze na konkretach
    3
    – popełnia błędy
    2
    – liczy z pomocą nauczyciela
    1
    – nie potrafi obliczyć prostych przykładów
    2.ZADANIA TEKSTOWE
    6
    - bezbłędnie rozwiązuje trudniejsze zadania
    5
    – samodzielnie układa i rozwiązuje zadania
    4
    – rozwiązuje i układa proste zadania tekstowe, popełnia nieliczne błędy
    3
    – popełnia błędy przy rozwiązywaniu zadań
    2
    – rozwiązuje z pomocą nauczyciela; częściowo samodzielnie
    1
    –nie potrafi rozwiązać nawet bardzo prostych zadań.
    3. WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE
    6
    - sprawnie posługuje się i wykorzystuje zdobyta wiedzę w praktyce, wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu problemów
    5
    – posługuje się i wykorzystuje zdobyta wiedzę w praktyce
    4
    – posługuje się zdobytymi wiadomościami z nieznaczną pomocą nauczyciela
    3
    – ma częściowo opanowane wiadomości i umiejętności praktyczne
    2
    – tylko z pomocą nauczyciela wykorzystuje zdobyta wiedzę
    1
    – nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy.
    EDUKACJA SPOŁECZNA
    6
    – prowadzi dialog z rówieśnikami i dorosłymi, traktuje swoje zdania jako jedną z kilku propozycji. Wie, jakie są jego mocne strony i potrafi wybrać właściwą dla siebie rolę w grupie. Rozumie sens i znaczenie pracy zespołowej. Wie, co to znaczy, że jest Polakiem i Europejczykiem
    5
    – potrafi odgrywać różne role w grupie, przestrzega norm przypisanych określonym rolom. Dostrzega i docenia wkład pracy innych do uzyskania efektu końcowego. Orientuje się, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla kraju i świata. Potrafi wymienić państwa sąsiadujące z Polską, zna ich charakterystyczne symbole, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Zawsze przestrzega przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych, wiej, jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania
    4
    – rozumie, że funkcjonowanie w każdej grupie społecznej opiera się na współpracy, potrafi współpracować w grupie. Czuje się odpowiedzialny za swoje czyny i wie, że wpływają one na grupę. Zna najważniejsze wydarzenia historyczne. Potrafi wymienić państwa sąsiadujące z Polską, zna ich charakterystyczne symbole. Jest świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie działań. Zawsze przestrzega przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych
    3
    – rozumie, że funkcjonowanie w każdej grupie społecznej opiera się na współpracy. Nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Uczestniczy we wspólnej zabawie i pracy. Czuje się odpowiedzialny za swoje czyny. Zna symbole narodowe. Rozumie swą przynależność narodową. Potrafi wymienić państwa sąsiadujące z Polską. Z reguły jest świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie działań. Przestrzega przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych
    2
    – wymaga przypominania, że funkcjonowanie w grupie opiera się na współpracy. Na ogół poprawnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Nie zawsze zgodnie uczestniczy we wspólnej zabawie i pracy. Nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swoje czyny. Posiada ubogą wiedzę o Polsce i Unii Europejskiej. Wymaga przypominania o konieczności przestrzegania przepisów bezpieczeństwa
    1
    – nie docenia roli współpracy w grupie. Ma trudności w nawiązywaniu poprawnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi. Nie przestrzega norm obowiązujących w grupie. Unika odpowiedzialności za swoje czyny, nie potrafi właściwie ocenić swojego zachowania. Posiada ubogą wiedzę o Polsce i Unii Europejskiej. Mimo przypominania o konieczności przestrzegania przepisów bezpieczeństwa nie przestrzega ich
    EDUKACJA PRZYRODNICZA
    6
    - samodzielnie dokonuje próby oceny nowych zjawisk przyrodniczych, rozwija swoje zainteresowania społeczno - przyrodnicze
    5
    – bardzo dobrze opanował i stosuje pojęcia społeczno – przyrodnicze, dokonuje analizy i syntezy zjawiska
    4
    – porównuje i wykrywa proste zależności przyczynowo – skutkowe, umie zachować się w różnych sytuacjach, opanował i posługuje się zdobytymi wiadomościami
    3
    – potrafi zaobserwować i wypowiedzieć się na temat prostych sytuacji społeczno - przyrodniczych przy pomocy nauczyciela, umie zachować się w kontaktach społeczno - przyrodniczych
    2
    – posiada elementarne wiadomości dotyczące świata przyrody, wie jak zachować się w kontaktach z otoczeniem i przyrodą
    1
    – nie opanował elementarnych wiadomości dotyczących pojęć społeczno – przyrodniczych.
    EDUKACJA PLASTYCZNA
    Głównym kryterium oceniania jest:
  • stopień indywidualnego zaangażowania ucznia
  • wysiłek włożony w wykonywana pracę
  • osobiste predyspozycje ucznia
    6
    - samodzielnie planuje pracę i podejmuje działalność artystyczną, wykazuje się dużą inwencją i pomysłowością
    5
    – bardzo chętnie podejmuje działania, umie wyrazić przy pomocy różnych środków kształt, barwę, wielkość, proporcje
    4
    – chętnie podejmuje każdy rodzaj działalności, prace wykonuje z zaangażowaniem
    3
    – podejmuje działalność artystyczną przy nieznacznej pomocy nauczyciela
    2
    – niechętnie podejmuje działalność artystyczną, „ubogo” przedstawia zjawiska i wykonuje prace, wymaga pomocy
    1
    – nie podejmuje jakichkolwiek działań, brak przyborów na zajęcia plastyczno – techniczne.
    ZAJĘCIA TECHNICZNE
    6
    – twórczo wykorzystuje dostępne materiały wykonując daną pracę. Jego prace są: przemyślane, oryginalne, poprawne pod względem formy, kompozycji, staranne, dokładne. Potrafi samodzielnie przygotować sobie stanowiska pracy, zawsze utrzymuje porządek w trakcie pracy, sprząta po sobie i pomaga sprzątać innym Zna określenia: pobocze, chodnik, jezdnia, szosa, droga polna. Zna oznaczenia miejsc wysokiego napięcia i wie o zagrożeniu i zakazie zbliżania
    5
    – bardzo dobrze rozróżnia właściwości materiałów, właściwie dobiera materiały do wykonywanej pracy. Po zapoznaniu się z instrukcją starannie wykonuje pracę. Potrafi samodzielnie przygotować sobie stanowiska pracy pamiętając o porządku. Wie, dlaczego niewłaściwe używanie sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp. może stanowić zagrożenie Zna zasady bezpiecznej jazdy na rowerze. Zna oznaczenia miejsc wysokiego napięcia
    4
    – rozróżnia właściwości materiałów, stara się dobierać materiały do wykonywanej pracy. Rozumie proste schematy i czyta teksty informacyjne. Sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku Dobrze zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp., zawsze ostrożnie się z nimi obchodzi. Wie, że zmienne warunki pogodowe wpływają na bezpieczeństwo na drodze
    3
    – rozróżnia właściwości materiałów. Bezpiecznie obsługuje proste urządzenia techniczne (odkurzacz, DVD, komputer). Czyta i rozumie proste instrukcje. Dokonuje pomiarów, wykonuje pracę według projektu. Utrzymuje porządek podczas pracy Zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp., ostrożnie się z nimi obchodzi Zna podstawowe zasady ruchu drogowego; wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji. Wie, jak trzeba się zachować w sytuacji wypadku, np. powiadomić dorosłych
    2
    – niechętnie podejmuje działalność artystyczną, często nie przynosi potrzebnych przyborów i materiałów, wymaga pomocy przy wykonywaniu prac. Nie zawsze pamięta o utrzymywaniu porządku w miejscu pracy Nie zdaje sobie w pełni sprawy z zagrożeń wynikających z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp. Zna zasady przechodzenia przez jezdnię
    1
    – nie podejmuje jakichkolwiek działań, nie przynosi materiałów i przyborów na zajęcia techniczne. Nie dba o porządek w miejscu pracy, niechętnie sprząta po sobie. Nie dba o porządek w miejscu pracy, niechętnie sprząta po sobie.
    EDUKACJA MUZYCZNA
    Głównym kryterium oceniania jest:
  • stopień indywidualnego zaangażowania ucznia
  • wysiłek włożony w wykonywana pracę
  • osobiste predyspozycje ucznia.
    6
    - samodzielnie podejmuje śpiew i grę na instrumentach, uczestniczy w pozaszkolnych formach działalności muzycznej
    5
    – bardzo chętnie i poprawnie śpiewa, ma duże poczucie rytmu, gra na instrumentach opracowane melodie
    4
    – chętnie śpiewa, potrafi ruchem wyrazić muzykę, w stopniu elementarnym gra na instrumentach, rytmizuje tekst
    3
    – umie zaśpiewać kilka poznanych piosenek, przy pomocy nauczyciela rytmicznie recytuje tekst, wyraża ruchem muzykę
    2
    – umie zaśpiewać kilka poznanych piosenek
    1
    – nie potrafi zaśpiewać jednej opracowanej piosenki, niechętnie podejmuje jakiekolwiek działania.
    WYCHOWANIE FIZYCZNE
    Głównym kryterium oceniania jest:
  • stopień indywidualnego zaangażowania ucznia
  • wysiłek włożony w wykonywana pracę
  • osobiste predyspozycje ucznia.
    6
    - samodzielnie doskonali swoją sprawność i wykazuje bardzo duże postępy, uczestniczy w pozaszkolnych zajęciach sportowych, reprezentuje szkołę
    5
    – bardzo dobra sprawność fizyczna, ćwiczenia wykonane właściwą techniką, dokładnie i w odpowiednim tempie, współdziała w zespole
    4
    – ćwiczenia wykonuje prawidłowo, nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnieniem
    3
    – ćwiczenia wykonuje prawidłowo, ale nie dość lekko i dokładnie, z małymi błędami technicznymi
    2
    – dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną, ćwiczenia wykonuje niepewnie i z większymi błędami technicznymi
    1
    – nie podejmuje jakichkolwiek prób wykonywania ćwiczeń.
    ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
    6
    – wie, jak we właściwy sposób korzystać z komputera w życiu codziennym. Wyszukuje i przenosi na twardy dysk plik tekstowy z płyty. Umie edytować tabele i wpisywać do niej dane. Zna budowę strony internetowej, dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach (pasek adresu).
    5
    – wymienia sposoby wykorzystania komputera w życiu codziennym Wie, jak przenosić zaznaczony obraz między oknami programu Paint. Wie, jak wstawić tabelkę w programie WORD. Zna budowę strony internetowej, dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej.
    4
    – potrafi wymienić przykładowe zastosowanie komputera w życiu codziennym. Podaje przykłady zagrożeń wynikających z nieprawidłowego korzystania z komputera. Potrafi skopiować i wkleić element graficzny do innego pliku graficznego Zna narzędzia Przybornika edytora grafiki Paint i potrafi z nich korzystać do tworzenia własnych projektów graficznych; potrafi dołączyć napisy. Potrafi wpisać adres strony internetowej i wyszukać potrzebne informacje.
    3
    – prawidłowo włącza i wyłącza komputer. Rozumie zagrożenie dla zdrowia wynikające z nieprawidłowego korzystania z komputera. Umie pokolorować rysunek w programie Paint. Pisze proste teksty, wprowadza zmiany w tekście. Korzysta z programów multimedialnych, wykonuje zadania według scenariusza gry. Przegląda strony internetowe o podanym adresie. Świadomie korzysta z Internetu.
    2
    – posługuje się myszką i klawiaturą. Nie w pełni rozumie zagrożenie dla zdrowia wynikające z nieprawidłowego korzystania z komputera. Z pomocą nauczyciela wykonuje zadania w programie Word i Paint. Z pomocą nauczyciela korzysta z Internetu, nie zawsze świadomie korzysta z Internetu.
    1
    - nie rozumie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego korzystania z komputera. Z pomocą nauczyciela wykonuje proste zadania w programie Word i Paint. Z pomocą nauczyciela korzysta z Internetu.

    Nauczyciele Edukacji Wczesnoszkolnej:
    Agnieszka Kisielka
    Teresa Jakus
    Marta Mendala