PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W SIERADZY - EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
W klasach I – III obowiązuje ocena opisowa, która jest wynikiem obserwowania rozwoju dziecka, informowania go o postępach i trudnościach w nauce i stałej współpracy z domem rodzinnym. Ocenę opisową wystawia się na półrocze i na zakończenie roku szkolnego.
Redagując ocenę opisową należy uwzględnić: postępy w edukacji, postępy
w rozwoju emocjonalno - społecznym i osobiste osiągnięcia ucznia.
W Szkole Podstawowej w Sieradzy do oceny bieżącej dzieci wykorzystuje się skalę ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny( istnieje możliwość stawiania '' + '' i '' - '' przy danej ocenie).
Uczeń może uzyskać oceny za:
· zadania domowe
· odpowiedzi ustne i pisemne
· czytanie
· pisanie
· liczenie
· recytacja wierszy
· śpiewanie piosenek
· testy
· prace plastyczno – techniczne
· ćwiczenia gimnastyczne
· aktywność na zajęciach
Oceny odpowiadają następującym ogólnym poziomom osiągnięć ucznia:
Poziom celujący (6) - Uczeń osiąga celujące wyniki w nauczaniu, jest zawsze przygotowany do zajęć, aktywny na lekcjach, chętnie wykonuje zadania dodatkowe. Jego wiedza i umiejętności w całości odpowiadają wymaganiom zawartym w podstawie programowej (lub wykraczają poza nią) na danym poziomie edukacyjnym.
Poziom bardzo dobry (5) - Uczeń osiąga bardzo dobre wyniki w nauce, jest aktywny na lekcjach i zawsze przygotowany do zajęć. Jego wiedza i umiejętności prawie w całości odpowiadają wymaganiom zawartym w podstawie programowej na danym poziomie edukacyjnym.
Poziom dostateczny (3) - Uczeń osiąga dostateczne wyniki w nauce, czasami zapomina zadań domowych oraz nie zawsze jest przygotowany do lekcji. Ma braki w wiedzy i umiejętnościach.
Poziom dopuszczający (2) - Uczeń osiąga bardzo słabe wyniki w nauce, często zapomina zadań domowych i jest nieprzygotowany do lekcji. Ma duże braki w wiadomościach i umiejętnościach.
Poziom niedostateczny (1) - Uczeń nie opanował koniecznego minimum wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH I –III
W zakresie poszczególnych edukacji, oceniając osiągnięcia ucznia, stosuje się następujące kryteria :
EDUKACJA POLONISTYCZNA
1. CZYTANIE
6 – czyta każdy tekst
5 – czyta wyraziście, płynnie, ze zrozumieniem
4 – czyta poprawnie ze zrozumieniem
3 – czyta krótkie wyrazy, częściowo głoskując, sylabując
2 – zniekształca, przestawia głoski, sylaby
1 – nie potrafi czytać głosek w wyrazach.
2. PISANIE (estetyka)
6 – pisze bezbłędnie krótkie zdania, estetyka nie budzi zastrzeżeń
5 – zachowuje właściwy kształt i proporcję liter
4 – przepisuje poprawnie, estetycznie
3 – popełnia pomyłki, kreśli
2 - pismo niekształtne, niewyraźne, zróżnicowana wielkość liter
1 – nie potrafi przepisać wyrazu, krótkich zdań.
3. PISANIE (ortografia)
6
– pisze bezbłędnie nawet trudne wyrazy
5
– pisze prawidłowo, posługuje się znakami interpunkcyjnymi
4
– zna zasady ortograficzne, rzadko popełnia błędy
3
– czasami popełnia błędy, zna niektóre zasady ortograficzne
2
– duża ilość błędów, pisze tylko przy pomocy nauczyciela
1 –
robi błędy nawet przy pomocy nauczyciela.
4.WYPOWIEDZI
6
– wypowiedzi rozwinięte, logiczne, bogate słownictwo
5
– wypowiada się pełnym zdaniem, poprawnie językowo
4
– wypowiada się pojedynczymi wyrazami
3
– wypowiada się wyrazami, nieprawidłowo gramatycznie i językowo
2
– wypowiada się z pomocą nauczyciela
1
- nie potrafi dobrać słów nawet przy pomocy nauczyciela
5. RECYTACJA
6
– bezbłędnie wygłasza teksty z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa, pauz
5
– wygłasza teksty z zastosowaniem intonacji, czasami popełniając błędy
4
– wygłasza teksty poprawnie, bez intonacji
3
– wygłasza teksty z pomyłkami
2
– wygłasza teksty z pomocą nauczyciela
1
- nie potrafi recytować.
6. GRAMATYKA
6
– bezbłędnie rozpoznaje części mowy
5
– samodzielnie podaje części mowy
4
– rozpoznaje w tekście części mowy
3
– myli się w rozpoznawaniu części mowy
2
– nawet przy pomocy nauczyciela myli się w rozpoznawaniu części mowy
1
- nie rozpoznaje części mowy.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
1. LICZENIE
6
- bezbłędnie liczy nawet najtrudniejsze przykłady
5
– liczy biegle, pamięciowo
4
– liczy dobrze na konkretach
3
– popełnia błędy
2
– liczy z pomocą nauczyciela
1
– nie potrafi obliczyć prostych przykładów
2.ZADANIA TEKSTOWE
6
- bezbłędnie rozwiązuje trudniejsze zadania
5
– samodzielnie układa i rozwiązuje zadania
4
– rozwiązuje i układa proste zadania tekstowe, popełnia nieliczne błędy
3
– popełnia błędy przy rozwiązywaniu zadań
2
– rozwiązuje z pomocą nauczyciela; częściowo samodzielnie
1
–nie potrafi rozwiązać nawet bardzo prostych zadań.
3. WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE
6
- sprawnie posługuje się i wykorzystuje zdobyta wiedzę w praktyce, wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu problemów
5
– posługuje się i wykorzystuje zdobyta wiedzę w praktyce
4
– posługuje się zdobytymi wiadomościami z nieznaczną pomocą nauczyciela
3
– ma częściowo opanowane wiadomości i umiejętności praktyczne
2
– tylko z pomocą nauczyciela wykorzystuje zdobyta wiedzę
1
– nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy.
EDUKACJA SPOŁECZNA
6
– prowadzi dialog z rówieśnikami i dorosłymi, traktuje swoje zdania jako jedną z kilku propozycji. Wie, jakie są jego mocne strony i potrafi wybrać właściwą dla siebie rolę w grupie. Rozumie sens i znaczenie pracy zespołowej. Wie, co to znaczy, że jest Polakiem i Europejczykiem
5
– potrafi odgrywać różne role w grupie, przestrzega norm przypisanych określonym rolom. Dostrzega i docenia wkład pracy innych do uzyskania efektu końcowego. Orientuje się, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla kraju i świata. Potrafi wymienić państwa sąsiadujące z Polską, zna ich charakterystyczne symbole, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Zawsze przestrzega przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych, wiej, jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania
4
– rozumie, że funkcjonowanie w każdej grupie społecznej opiera się na współpracy, potrafi współpracować w grupie. Czuje się odpowiedzialny za swoje czyny i wie, że wpływają one na grupę. Zna najważniejsze wydarzenia historyczne. Potrafi wymienić państwa sąsiadujące z Polską, zna ich charakterystyczne symbole. Jest świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie działań. Zawsze przestrzega przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych
3
– rozumie, że funkcjonowanie w każdej grupie społecznej opiera się na współpracy. Nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Uczestniczy we wspólnej zabawie i pracy. Czuje się odpowiedzialny za swoje czyny. Zna symbole narodowe. Rozumie swą przynależność narodową. Potrafi wymienić państwa sąsiadujące z Polską. Z reguły jest świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie działań. Przestrzega przepisów bezpieczeństwa w stosunku do siebie i innych
2
– wymaga przypominania, że funkcjonowanie w grupie opiera się na współpracy. Na ogół poprawnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Nie zawsze zgodnie uczestniczy we wspólnej zabawie i pracy. Nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swoje czyny. Posiada ubogą wiedzę o Polsce i Unii Europejskiej. Wymaga przypominania o konieczności przestrzegania przepisów bezpieczeństwa
1
– nie docenia roli współpracy w grupie. Ma trudności w nawiązywaniu poprawnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi. Nie przestrzega norm obowiązujących w grupie. Unika odpowiedzialności za swoje czyny, nie potrafi właściwie ocenić swojego zachowania. Posiada ubogą wiedzę o Polsce i Unii Europejskiej. Mimo przypominania o konieczności przestrzegania przepisów bezpieczeństwa nie przestrzega ich
EDUKACJA PRZYRODNICZA
6
- samodzielnie dokonuje próby oceny nowych zjawisk przyrodniczych, rozwija swoje zainteresowania społeczno - przyrodnicze
5
– bardzo dobrze opanował i stosuje pojęcia społeczno – przyrodnicze, dokonuje analizy i syntezy zjawiska
4
– porównuje i wykrywa proste zależności przyczynowo – skutkowe, umie zachować się w różnych sytuacjach, opanował i posługuje się zdobytymi wiadomościami
3
– potrafi zaobserwować i wypowiedzieć się na temat prostych sytuacji społeczno - przyrodniczych przy pomocy nauczyciela, umie zachować się w kontaktach społeczno - przyrodniczych
2
– posiada elementarne wiadomości dotyczące świata przyrody, wie jak zachować się w kontaktach z otoczeniem i przyrodą
1
– nie opanował elementarnych wiadomości dotyczących pojęć społeczno – przyrodniczych.
EDUKACJA PLASTYCZNA
Głównym kryterium oceniania jest:
stopień indywidualnego zaangażowania ucznia
wysiłek włożony w wykonywana pracę
osobiste predyspozycje ucznia
6
- samodzielnie planuje pracę i podejmuje działalność artystyczną, wykazuje się dużą inwencją i pomysłowością
5
– bardzo chętnie podejmuje działania, umie wyrazić przy pomocy różnych środków kształt, barwę, wielkość, proporcje
4
– chętnie podejmuje każdy rodzaj działalności, prace wykonuje z zaangażowaniem
3
– podejmuje działalność artystyczną przy nieznacznej pomocy nauczyciela
2
– niechętnie podejmuje działalność artystyczną, „ubogo” przedstawia zjawiska i wykonuje prace, wymaga pomocy
1
– nie podejmuje jakichkolwiek działań, brak przyborów na zajęcia plastyczno – techniczne.
ZAJĘCIA TECHNICZNE
6
– twórczo wykorzystuje dostępne materiały wykonując daną pracę. Jego prace są: przemyślane, oryginalne, poprawne pod względem formy, kompozycji, staranne, dokładne. Potrafi samodzielnie przygotować sobie stanowiska pracy, zawsze utrzymuje porządek w trakcie pracy, sprząta po sobie i pomaga sprzątać innym Zna określenia: pobocze, chodnik, jezdnia, szosa, droga polna. Zna oznaczenia miejsc wysokiego napięcia i wie o zagrożeniu
i zakazie zbliżania
5
– bardzo dobrze rozróżnia właściwości materiałów, właściwie dobiera materiały do wykonywanej pracy. Po zapoznaniu się z instrukcją starannie wykonuje pracę. Potrafi samodzielnie przygotować sobie stanowiska pracy pamiętając o porządku. Wie, dlaczego niewłaściwe używanie sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp. może stanowić zagrożenie Zna zasady bezpiecznej jazdy na rowerze. Zna oznaczenia miejsc wysokiego napięcia
4
– rozróżnia właściwości materiałów, stara się dobierać materiały do wykonywanej pracy. Rozumie proste schematy i czyta teksty informacyjne. Sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku Dobrze zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp., zawsze ostrożnie się z nimi obchodzi. Wie, że zmienne warunki pogodowe wpływają na bezpieczeństwo na drodze
3
– rozróżnia właściwości materiałów. Bezpiecznie obsługuje proste urządzenia techniczne (odkurzacz, DVD, komputer). Czyta i rozumie proste instrukcje. Dokonuje pomiarów, wykonuje pracę według projektu. Utrzymuje porządek podczas pracy Zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp., ostrożnie się z nimi obchodzi Zna podstawowe zasady ruchu drogowego; wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji. Wie, jak trzeba się zachować w sytuacji wypadku, np. powiadomić dorosłych
2
– niechętnie podejmuje działalność artystyczną, często nie przynosi potrzebnych przyborów i materiałów, wymaga pomocy przy wykonywaniu prac. Nie zawsze pamięta o utrzymywaniu porządku w miejscu pracy Nie zdaje sobie w pełni sprawy z zagrożeń wynikających z niewłaściwego używania sprzętów, urządzeń, leków, środków czystości, środków ochrony roślin itp. Zna zasady przechodzenia przez jezdnię
1
– nie podejmuje jakichkolwiek działań, nie przynosi materiałów i przyborów na zajęcia techniczne. Nie dba o porządek w miejscu pracy, niechętnie sprząta po sobie. Nie dba o porządek w miejscu pracy, niechętnie sprząta po sobie.
EDUKACJA MUZYCZNA
Głównym kryterium oceniania jest:
stopień indywidualnego zaangażowania ucznia
wysiłek włożony w wykonywana pracę
osobiste predyspozycje ucznia.
6
- samodzielnie podejmuje śpiew i grę na instrumentach, uczestniczy w pozaszkolnych formach działalności muzycznej
5
– bardzo chętnie i poprawnie śpiewa, ma duże poczucie rytmu, gra na instrumentach opracowane melodie
4
– chętnie śpiewa, potrafi ruchem wyrazić muzykę, w stopniu elementarnym gra na instrumentach, rytmizuje tekst
3
– umie zaśpiewać kilka poznanych piosenek, przy pomocy nauczyciela rytmicznie recytuje tekst, wyraża ruchem muzykę
2
– umie zaśpiewać kilka poznanych piosenek
1
– nie potrafi zaśpiewać jednej opracowanej piosenki, niechętnie podejmuje jakiekolwiek działania.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Głównym kryterium oceniania jest:
stopień indywidualnego zaangażowania ucznia
wysiłek włożony w wykonywana pracę
osobiste predyspozycje ucznia.
6
- samodzielnie doskonali swoją sprawność i wykazuje bardzo duże postępy, uczestniczy w pozaszkolnych zajęciach sportowych, reprezentuje szkołę
5
– bardzo dobra sprawność fizyczna, ćwiczenia wykonane właściwą techniką, dokładnie i w odpowiednim tempie, współdziała w zespole
4
– ćwiczenia wykonuje prawidłowo, nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnieniem
3
– ćwiczenia wykonuje prawidłowo, ale nie dość lekko i dokładnie, z małymi błędami technicznymi
2
– dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną, ćwiczenia wykonuje niepewnie i z większymi błędami technicznymi
1
– nie podejmuje jakichkolwiek prób wykonywania ćwiczeń.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
6
– wie, jak we właściwy sposób korzystać z komputera w życiu codziennym. Wyszukuje i przenosi na twardy dysk plik tekstowy z płyty. Umie edytować tabele i wpisywać do niej dane. Zna budowę strony internetowej, dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach (pasek adresu).
5
– wymienia sposoby wykorzystania komputera w życiu codziennym Wie, jak przenosić zaznaczony obraz między oknami programu Paint. Wie, jak wstawić tabelkę w programie WORD. Zna budowę strony internetowej, dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej.
4
– potrafi wymienić przykładowe zastosowanie komputera w życiu codziennym. Podaje przykłady zagrożeń wynikających z nieprawidłowego korzystania z komputera. Potrafi skopiować i wkleić element graficzny do innego pliku graficznego Zna narzędzia Przybornika edytora grafiki Paint
i potrafi z nich korzystać do tworzenia własnych projektów graficznych; potrafi dołączyć napisy. Potrafi wpisać adres strony internetowej i wyszukać potrzebne informacje.
3
– prawidłowo włącza i wyłącza komputer. Rozumie zagrożenie dla zdrowia wynikające z nieprawidłowego korzystania z komputera. Umie pokolorować rysunek w programie Paint. Pisze proste teksty, wprowadza zmiany w tekście. Korzysta z programów multimedialnych, wykonuje zadania według scenariusza gry. Przegląda strony internetowe o podanym adresie. Świadomie korzysta z Internetu.
2
– posługuje się myszką i klawiaturą. Nie w pełni rozumie zagrożenie dla zdrowia wynikające z nieprawidłowego korzystania z komputera. Z pomocą nauczyciela wykonuje zadania w programie Word i Paint. Z pomocą nauczyciela korzysta z Internetu, nie zawsze świadomie korzysta z Internetu.
1
- nie rozumie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego korzystania z komputera. Z pomocą nauczyciela wykonuje proste zadania w programie Word i Paint. Z pomocą nauczyciela korzysta z Internetu.
Nauczyciele Edukacji Wczesnoszkolnej:
Agnieszka Kisielka
Teresa Jakus
Marta Mendala